Tartalommarketing

Mi az a tartalommarketing? Hogyan épül fel a tartalommarketing stratégia?

Ha csak fogyasztod a tartalmakat, akkor egyszerűnek tűnhet számodra a tartalommarketing: egyszerűen csak fel kell dolgozni az ötleteket írásos és/vagy vizuális formába, majd közzétenni. Ennyi. A valóságban azonban a content marketing egy sokkal összetettebb dolog. (Frissítés, 2018. nov. 20. – egy új fejezettel bővítettem: hogyan mérd a tartalommarketing eredményét?)

Mi az a tartalommarketing?

Természetesen az ötletek megszülése és a témák feldolgozása is a tartalommarketing része, de csak egy része. Sokkal több dolognak kell még lezajlania a háttérben, ha el akarjuk érni a megálmodott végeredményt. Meg kell találni a célközönséged, rájuk szabni a tartalmadat, értelmes párbeszédet alakítani ki velük, majd rábírni őket a cselekvésre. De kezdjük azzal, hogy mi is az a tartalommarketing.


Te is úgy érzed, hogy ma már nem elég a reklám az emberek meggyőzésére, és egy kifinomultabb megoldással kell elérni a leendő ügyfeleid? Akkor készítsünk egy tartalommarketing stratégiát és vonzó tartalmakat! Segítek benne.


Annak ellenére, hogy csak a 2010-es években vált elterjedt fogalommá a tartalommarketing, tulajdonképpen már több száz éve létezik. A tartalommarketing nem az eladásról, a márkáról, a termékről vagy a szolgáltatásról, hanem az információról szól. Arról az információról, ami érdekelheti a célközönségedet. És ami a Te szempontodból ennél is fontosabb, hogy mit tudsz adni nekik, amit mások nem.

A tartalommarketing tehát különbözik a hagyományos marketingtől. Olyan eszközei vannak, mint az információközlő cikkek, e-könyvek, videók. Ezek segítségével válaszolhatsz az emberek kérdéseire, lehetőleg valami olyat kínálva nekik, amit mások nem.

Ha hiteles forrássá válsz egy témában, akkor a megfelelő közönség sokkal nagyobb eséllyel fog rádtalálni, nem mellesleg pedig elnyered a bizalmukat és a hűségüket. Ez pedig erősíti a márkád és az ügyfeleid kapcsolatát, növeli az aktív és elkötelezett felhasználói tábort, és végeredményben pedig növeli a profitot.

11 ok, amiért érdemes belevágnod a tartalommarketingbe

Láthatod, hogy ha versenyképes akarsz maradni a digitális világban, akkor Neked is adnod kell valamit a közönségednek. Ez az, ahol a tartalomkészítés segíthet. De még számtalan ok felsorolható. Most összegyűjtöttem párat, hogy megértsd miért fontos minél előbb belevágni, vagy egy komolyabb szintre emelni.

Megalapozhatod a hitelességed és a szakértői tekintélyed

Mára az internet vált az első számú felületté, ahol az emberek körülnéznek, amikor valamilyen információra van szükségük. Tartalmak segítségével olyan információkat kínálhatsz, melyet az emberek keresnek.

Ráadásul, a szakértői tartalmak segítségével a hozzáértésed is bizonyíthatod.  Ez pedig növeli a tekintélyed a meglévő és a leendő ügyfelek körében.

Megtalálhatod a megfelelő közönséget

A tartalommarketing segítésével megtalálhatod a célközönséged. A felhasználók kérdéseire blogbejegyzéseken, e-könyveken, videókon és más tartalmakon keresztül tudsz válaszolni. Hiszen az emberek a kérdéseiket általában a Google-ben teszik fel, a kereső pedig megjeleníti számukra a Te válaszaidat, azaz tartalmaidat. Persze a megjelenés csak az első lépés, ugyanakkor elengedhetetlen a tartalommarketinghez.

Létrehozhatsz egy hatékony ügyfélszolgálati platformot

Ha van egy felületed, akkor azon válaszolhatsz az ügyfelek gyakran feltett kérdéseire a termékeiddel, szolgáltatásaiddal, szállítással vagy bármilyen egyéb tipikus problémával kapcsolatban. Ha még  a hozzászólásokat is engedélyezed ezeknél a tartalmaknál, akkor azzal interakcióra késztetheted a közönséged, és erősíted a beléd vetett bizalmukat.

Kialakítasz egy érdeklődő és aktív hallgatóságot

A tartalmad csak annyira értékes, amennyire képes magával ragadni a közönséged, és rábírni arra, hogy aktívvá váljanak: iratkozzanak fel, legyenek az ügyfeleid, a szószólóid, ideális esetben mind a három egyszerre. Ha ez megtörténik, akkor a tartalmaid már javítani fogják az eladásaidat.

A meglévő ügyfeleid révén is növeled a bevételeid

Egy másik ok, amiért a cégeknek érdemes tartalommarketinggel is foglalkozniuk, hogy egy hűségesebb ügyfélbázist építsenek. Ebben megvan ugyanis a potenciál arra, hogy növelje a bevételeiket akár a keresztértékesítés, akár upsell segítségével. Néhány esetben pedig a cég akár magából a tartalomból is pénzt kereshet.

Hiszen a bevétel a célja minden marketing-erőfeszítésnek, és a tartalommarketing is ebben működhet közre. Amikor felépítesz egy olyan közönséget, mely megbízik benne és rendszeresen hallani akar rólad, akkor ők nagy valószínűséggel vásárolni is nálad fognak.

Megosztásokat érhetsz el

Ha jó a tartalmad, akkor az arra ösztönzi a közönséged, hogy megossza azt. Ezáltal pedig Téged tesznek még ismertebbé. Tény persze, hogy elsősorban a szórakoztató tartalmak azok, melyek hajlamosak megosztani az emberek, de ez nem zárja ki, hogy komolyabb tartalmakkal is előállj.

Javíthatod a helyezésed a keresőben

A SEO is a tartalmakra épül. Ha nincs tartalom, akkor nincs mit rangsorolnia a keresőmotoroknak. Tartalomnak kell tehát megjelennie egyrészt a weboldaladon, másrészt olyan külső forrásokban, ahonnan linkek mutatnak a weboldaladra.

Vezetheted a látogatóidat a különböző oldalaidra

Ha a tartalmaiddal jelentős forgalmat generálsz, akkor ezekről a jelentős forgalmú oldalakról linkekkel átvezetheted a látogatókat az üzleti szempontból fontos, konverziókat is hozó weboldalaidra.

Megoldhatod a problémáidat

Ha egyszer csak azt tapasztalod, hogy valamelyik terméket vagy szolgáltatásod iránt megcsappan az érdeklődés, akkor egy megfelelő tartalom elhelyezésével kommunikációt indíthatsz el az ügyfeleiddel arról, hogy mi a gondjuk az adott termékkel vagy szolgáltatással. Ha kiderül, akkor már ki is küszöbölheted a problémát.

Mert megfizethető

Egy felület megnyitása, ahol rendszeres időközönként megjelennek tartalmaid, egyáltalán nem drága a többi marketingcsatornához képest. Tartalmak előállításához nem kellenek jelentős kapacitások, mégis ismertebbé tudod vele tenni a termékeid, de akár eseményeket, akciókat is meghirdethetsz általa.

Emberibbé teszed a céged

Egyre inkább elvárás az ügyfelek részéről, hogy ne cégekkel álljanak szemben, hanem sokkal inkább emberekkel. Ehhez szükség van emberi kommunikációra. Egy tartalmi csatornán már valódi kommunikációt kezdhetsz a közönségeddel.

Nem lenne meglepő, ha ezek után már bólogatnál és azt éreznéd, hogy Neked is erre van szükséged. Azt azonban tudni kell, hogy a tartalommarketing sok munkát, kitartást és türelmet igényel. Nem való mindenkinek. Ugyanakkor ideális megoldás lehet számodra, ha egy jobb élményt akarsz kínálni az ügyfeleidnek, pozitívabb benyomást akarsz kialakítani a cégedről és javítani szeretnél a nyereségeden.

Miként kezdj neki? A tartalommarketing stratégia kialakítása

Többféle úton is elindulhatunk, amikor tartalomkészítésről van szó. Mindegyiknek vannak előnyei, hátrányai, valamelyik jobban passzol az adott céghez, a másik kevésbé. Kérdés, hogy milyen erős versenybe kell beszállni az adott típusú tartalommal, milyen szakértelmet kíván a tartalom elkészítése, illetve mennyi pénz és erőforrás áll a rendelkezésre. A válaszok mindjárt el is vezetnek a tartalommarketing stratégia kialakításához.

Ha például nagy mennyiségű tartalom készítéséről van szó, vagy egyszerre sok csatornát is teljes mértékben ki akarsz használni, akkor kell egy dedikált személy vagy akár csapat, aki ezzel foglalkozik. Ugyanakkor, ha a tartalmaid elkészítéséhez komoly szakértelem kell, mert kifejezetten szakmai szövegekről van szó, akkor cégen belülről kellene olyan személyt választani, aki ezt kivitelezni tudja.

A kisebb cégek költségtakarékosság okán dolgozhatnak szabadúszókkal, ügynökségekkel is, akiket nem “nyolc órában” foglalkoztatnak, hanem csak bizonyos projektekre veszik igénybe őket. Adott esetben alapozhatunk akár a felhasználók által készített tartalmakra, melyek például vendégblogolás révén, vagy épp a rajongók lelkesedését felhasználva születnek. A lényeg, hogy ki kell választani a megfelelő forrást. Majd jöhet a következő lépés.

Hozd összhangba a tartalomkészítést és a tartalommarketing stratégiát!

Az még nem elég, hogy elkezdesz tartalmakat megosztani a közönségeddel mindenféle terv nélkül. Marketing-megfontolásnak is alá kell támasztania ezt a munkát. Erre azért van szükség, mert ha nem a megfelelő tartalmi formát használjuk, vagy nem pozicionáljuk megfelelően a tartalmat, akkor hiába készülnek sorban a tartalmak, nem lesz semmi eredménye az erőfeszítéseknek. Vagyis mielőtt belekezdenél a tartalomgyártásba, először hozz jól megalapozott stratégiai döntéseket.

Ehhez meg kell határozni, hogy milyen tartalmi típusra van szükség. A tartalom nem csak írásos lehet, mint amit itt látsz, illetve nem csak ilyen blog formában jelenhet meg. Lehet videó, grafika vagy más vizuális tartalom, interaktív tartalom, ha írásos, akkor megjelenhet közösségi média posztként, e-mailként vagy akár e-bookként. Nem mindegyik megfelelő minden célra, először át kell gondolni mindegyiknek az előnyét és hátrányát, hogy megalapozott tartalommarketing stratégia szülessen.

Tartalmi rés megtalálása

Ezek után felmerül a következő kérdés: miként tudod megkülönböztethetővé tenni a tartalmaidat? Annak érdekében, hogy az valamiképpen kitűnjön a többi tartalom közül, ráadásul magával ragadja a megfelelő közönséget. Lehetőleg úgy, hogy a kívánt cselekvést végrehajtsák.

Ehhez először meg kell találni azt a tartalmi rést, melyben valami olyat tudunk alkotni, mint amit senki más az iparágadban. Ha egy ilyen téma köré szervezed a kreatív erőforrásaid, akkor elkerülöd azt a problémát is, hogy leblokkolsz a túl nagy feladatot látva, illetve biztosítod, hogy minden készülő tartalom illeszkedik a stratégiádhoz.

Ahhoz, hogy a megfelelő tartalmi rést megtaláld, biztosnak kell lenned abban, hogy

  • valóban szakértője vagy a témának,
  • szüksége van a közönségednek erre a tartalomra, és hogy
  • képes vagy-e folyamatosan értékes tartalmakat készíteni.

Ehhez hozzátartozik, hogy kerülni kell azokat a tartalmakat, melyek nem illeszkednek célzottan és hatékonyan a márka identitásához. Tudni kell, hogy a célközönség milyen információk iránt érdeklődik aktívan. Alkalmazható a kulcsszókutatás vagy a témamodellezés ennek megállapításához (amiről később majd még lesz majd szó). Ezek révén jobban megérthető, hogy a célközönségnek milyen problémái vannak, melyeket meg kell oldani a tartalmakkal.

Az előzetes kutatás abban is segít, hogy kiderüljön: valóban megvan azt a tartalmi rés, ahol előnyre tehetünk szert. Hiszen a keresés során felfedezhetünk olyan kérdéseket, melyekre még nem állnak rendelkezésre jó válaszok. Ezzel tehát meg is találjuk azt a témát, mellyel érdemes megcélozni a közönséget.

Hozd létre a tartalmaid!

Ezután jöhetnek a kreatív ötletek, hogy miről is készüljön tartalom. Természetesen nem minden ötlet passzol a cégedhez. Van amelyik első pillantásra jónak tűnik, de a kivitelezés sokkal több időt és energiát vesz igénybe, mintsem megérné belevágni. Akadhatnak köztük olyanok, melyek ugyan jó ötletek, azonban nem hasznosak a célközönség számára.

A tartalmaidnak azt a célt kellene szolgálniuk, hogy kommunikálják a márkádban rejlő lehetőségeket és annak különbözőségét. Ugyanakkor azt is el kell érni, hogy cselekvésre sarkallja az embereket. Nem elég, ha csak meghatározzuk a témát, vannak ötletek és folyamatosan jó minőségben tudunk tartalmakat készíteni. A tartalommarketing része az is, hogy meggyőző legyen.

De ha megvan a megfelelő ötlet, akkor már tényleg a tartalom elkészítése következik. Ehhez azonban kell a szaktudás – ami persze elegendő gyakorlással megszerezhető. Ezen kívül figyelni kell a helyesírásra, a stílusra, a technikai problémák megoldására és a ténybeli pontosságra, mivel ezek a tényezők megingathatják a beléd vetett bizalmat. Ami azért fontos, mert akár zátonyra is futtathatja az online marketing erőfeszítéseidet.

Hogyan mérd a tartalommarketing eredményét?

A tartalommarketing eredményeit sokan rosszul mérik. Hiszen lehet, hogy van egy célod tartalommarketinggel, de közben ehhez nem kapcsolódó számokat követsz az analitikában. A gondot az jelenti, hogy a céloknak és az analitikában általában vizsgált számoknak általában nincs sok köze egymáshoz. Ráadásul az, hogy mit mérsz, a helyzettől is függ: nincsen mindenkinél egyaránt bevált mérőszám.

Az persze világos, hogy miközben könnyű meghatározni, mi jelenti a sikert, nem túl könnyű ezt elérni. A folyamat körülbelül így néz ki az eddigiek alapján:

  1. Meghatározod az üzleti céljaidat.
  2. Kialakítasz egy tartalommarketing stratégiát.
  3. Eredeti, jó minőségű tartalmat gyártasz a célok alapján.
  4. Közzéteszed a meghatározott online és offline csatornákon.
  5. Rásegítesz a terjesztésre e-mail marketinggel, közösségi médiával, PR-ral.
  6. Tovább erősíted a tartalmat SEO-val, hogy azok is megtalálják, akik nem ismernek.
  7. Méred az eredményeket (melyeknek közük nincs az üzleti céljaidhoz).
  8. Az eredmények alapján finomhangolod a stratégiát.

Pedig annak amit mérsz, összhangban kell lennie a legelőször meghatározott céllal. Ezzel szemben a legtöbben csak arra figyelnek, hogy milyen sikerrel tudják terjeszteni a tartalmakat. Ennek azonban nem sok köze van az üzleti sikerhez. Márpedig a tartalommarketing célja az, hogy a cég számára nyereséggel járó ügyfél-cselekvést váltson ki.

A hagyományos mérőszámok nem megfelelőek

A mindenki által használt és népszerű adatok a tartalommarketing esetében nem mondanak semmit. Statisztikákat és jelentéseket könnyű összeállítani, de ezek értéktelenek a megtérülés számításakor:

  • Aktivitás alapú adatok – mint az oldalletöltések, a megtekintések, a munkamenetek, az elköteleződés lehet, hogy könnyen követhető adat, de az üzleti céljaidhoz nincs közük.
  • Idő alapú számok – sok marketinges számára az a cél, hogy minél több ideig fenntartsa a figyelmet a tartalma iránt. De biztos, hogy egy figyelmet lekötő, hosszú videó több vásárlást eredményez? Egyáltalán felfigyelnek rá az emberek, hogy a tartalom melyik cégtől származik?
  • Érzelem alapú számok – az ilyen számok képesek megmutatni, hogy az emberek miként éreznek a tartalmad iránt. De ez vajon javulást jelent a nyereségedet illetően? Ha vizsgálod a közönséged érzéseit, akkor lehet, hogy jó irányba változtatsz a kommunikációdon, de nem biztos, hogy hatékonyabb is.

Ezek helyett tehát azt kellene megmutatni a számokkal, hogy a tartalom milyen mértékben képes hatással lenni az eredményekre.

Mit mérj?

A megfelelő számokat nem a Google Analyticsből kapod majd meg. Természetesen egyetlen tartalom még nem fog konverziókat hozni számodra, ugyanakkor a stratégiádnak már mérhető eredményekkel kell járnia. Olyan számok közül érdemes válogatnod, mint

  • az értékesítési adatok
  • az új ügyfelek
  • az átlagos ügyfél élettartam értéke
  • mennyivel csökken az ügyfélszerzés költsége
  • ügyfél-megtartás és hűség
  • leadgenerálás
  • e-mail feliratkozók száma

Ugyanakkor vannak olyan számok is, melyek utalnak arra, hogy a tartalommarketing munkád működik, és a segítségükkel megtalálhatod a gyenge pontokat és a lehetőségeket a javításra:

  • e-mail megnyitások
  • átkattintási arány
  • a tartalmakkal eltöltött idő
  • megkeresések száma
  • felmérések eredményei

Ezeket kell vizsgálnod, nem pedig a megszokott adatokat, mert azokkal csak illúziókba ringatod magad, ha azt látod, hogy nő az aktivitás, az oldalon eltöltött idő, javulnak a felhasználók veled kapcsolatos érzései. Mert miközben a számok jók, egyszer csak ki fog derülni, hogy az üzlet bevételei egyáltalán nem nőnek. Ráadásul minél kevésbé értik a marketingesek és a cégvezetők a számokat, annál nagyobb az esélye, hogy elérkeznek ahhoz a ponthoz, amikor kijelentik: a tartalommarketing nem működik. Márpedig pontosan ez a helyzet abban a korban, amikor minden elborít az információ.