Tartalommarketing

SEO-szövegírás: milyen legyen a tartalmad, ha a SEO is számít?

A legtöbb esetben, amikor tartalomról van szó, felmerül a keresőoptimalizálás kérdése is, azaz jó helyet akarsz találati oldalakon is ezekkel a tartalmakkal. Ilyenkor kerül képbe a SEO-szövegírás, ami némileg megváltoztatja a hozzáállást. 

Habár tartalmakat nem a keresőnek írunk, hanem a közönségnek – és persze a Google is kiválóan ismeri a közönséget (nem véletlenül tud róluk annyi mindent), és rájuk szabott tartalmat kínál – azért mégiscsak létezik az a jelenség, hogy figyelembe veszünk bizonyos szabályokat írás közben, amikor a keresőoptimalizálási szándék is ott motoszkál a fejünkben. Indokoltan, persze.

Mondhatjuk azt is, hogy a Google jobban ismeri az embereket, mint mi, így érdemes azt követni, amit a Google elvár. Azt persze nem tudjuk pontosan, mit vár el, hiszen nem ismerjük a Google algoritmusait, azok kritériumrendszerét. Csak következtetések vannak, melyeket szakemberek fogalmaznak meg, és csak remélhetjük, hogy a valóság visszaigazolja majd erőfeszítéseinket, ha ezeknek megfelelve járunk el. De milyen tanácsok léteznek SEO-szövegírásra?

Mi az a SEO-szövegírás?

A kereső szempontjait is figyelembe vevő szövegírás során az a cél, hogy olyan tartalmakat készítsünk, melyek jó helyezést érnek el a keresőben. Ilyenkor nem csak azt vesszük figyelembe, hogy feltételezésünk – vagy jobb esetben vizsgálataink – alapján mire van szüksége a közönségünknek, hanem azt is, hogy mi az, amit tetszik a Google-nek. Alapvetően a kettőnek persze egyeznie kellene. Ami fontos, hogy

  • Olyan témában szülessen tartalom, melyre kíváncsi a közönség a kereséseknél is.
  • Lehetőleg a Tiéd legyen a legjobb tartalom a témában.
  • Legyenek olyan elemek benne, melyek lehetővé teszik az oldal linkelését.

Ehhez tudni kell egyrészt azt, hogy egyes témákra mekkora forgalom várható. Vagyis olyan témát érdemes választani, mely iránt érdeklődnek az emberek. Ez persze nem azt jelenti, hogy az egyik téma jobb lenne a másiknál. Lehetnek olyan – úgynevezett niche – témák, melyek iránt csak egy szűkebb célközönség érdeklődik, mégis fontosak. Azt kell eldönteni, hogy számodra melyik éri meg jobban, melyik hoz jobb eredményeket.

Ugyanakkor a témaválasztásnál egy másik szempontot is mérlegelnünk kellene. Azt, hogy az elkészült tartalom linkeket is hozzon. Hiszen SEO-ról van szó, az pedig linkek nélkül még mindig nem hoz igazán jó eredményeket.

Kulcsszókutatás és felhasználói szándék

Itt jutunk el a kulcsszókutatásig, melyről korábban már született egy külön írás, így ezt nem ismételném itt el. Vagyis, ha itt tartasz, akkor kattints és olvasd el a kulcsszókutatásról szóló bejegyzést, majd folytasd itt az olvasást.

A lényeg az, hogy meg kell találni a megfelelő kulcsszót. Az említett cikkben ismertetett felhasználói szándékok közül SEO-szövegírásnál célszerű az információs szándékot kielégíteni. Tehát, ha azt látjuk a találati oldal elemzése során, hogy a Google az adott kulcsszó esetében inkább egy vásárlási szándékot feltételez, vagy csak navigációs szándék jelenik meg, akkor nem blogposztot kell készíteni a témáról.

A szándékot persze néha nem könnyű megítélni, mert vegyes lehet az a kép, amit a találati oldalon látunk. Ugyanakkor, ha felbukkannak az első 10 között információs szándékot kielégítő anyagok, akkor feltételezhetjük, hogy volt olyan felhasználó, akinek a tájékozódás volt az elsődleges szempont.

Ezután egyrészt azt kell megértenünk, hogy mi az oka annak, amiért az első találati oldalon szereplő oldalak elérték a pozíciójukat, másrészt azt, hogy hogyan érték el. Nyilván ebben számtalan tényező közrejátszik, hiszen a Google algoritmusa rengeteg szempontot figyelembe vesz (egy közkedvelt tévhit 200 rangsorolási tényezőről szól), ugyanakkor a felhasználói szándék mindenképpen közöttük található.

A Google ugyanis nem fog úgy találati oldalt mutatni az emberek többségének, hogy az nem elégíti ki az elvárásaikat. Illetve, ha így tenne, akkor azt érzékelné és reagálna rá, hozzáigazítva a találati oldalt a felhasználói elvárásokhoz.

Meg kell tehát vizsgálnunk, mi a közös az első oldali találatokban, valamint arra is érdemes vetni egy pillantás az oldal alján, hogy mire kerestek még rá az emberek a Google szerint a témával kapcsolatban. Ezek alapján át lehet gondolni, hogy pontosan mire kíváncsiak az emberek a kulcsszó kapcsán. Ha megszületett a feltételezés, akkor máris megvan, hogy miről kellene szólnia a bejegyzésednek.

Kik állnak az első találati oldalon? És miért?

Annak, hogy valamely weboldal egy témára az első helyek valamelyikét foglalja el, több oka is lehet. A legjellemzőbb oka ennek, hogy “rengeteg” jó minőségű domainről érkezik rá hivatkozás. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a tartalom szintén jó minőségű. Mert miért linkelnének kiemelkedő oldalak egy gyenge vagy teljesen átlagos tartalomra? Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy ha közéjük akarsz kerülni, akkor Neked is ugyanilyen számú és minőségű linkre van szükséged.

Emellett azt is meg kell vizsgálni minden egyes oldal esetében, hogy pontosan milyen rajtuk a tartalom. Ez nem csak azt segít megérteni, hogy miért szerezték meg az első helyek valamelyikét, hanem abban is segít, hogy felismerjük a Google által jónak értékelt tartalmak sajátosságait: miről szólnak, milyen nyelvet használnak, mennyire újak, mennyire közérthetőek, mennyire pontosak, milyen jól olvashatók. Ezáltal kalkulálható, hogy milyen minőségű tartalmat kell készíteni. (Természetesen számos más tényező is meghatározhatja a rangsorolást, akadhatnak közöttük kritikus technikai SEO-tényezők, ezeket azonban egy SEO-audittal fel kell tárni, majd ki kell javítani, és így már csak a tartalom a kérdéses.)

Jöhet a tartalomkészítés!

Most már tehát látjuk, hogy nagyjából mit kell alkotni ahhoz, hogy bekerülhess az első 10-be. Ugyanakkor az is látható, hogy a legtöbb esetben nagy a verseny, sok a tartalom a témában. Ezért kell valami egyedit, megkülönböztethetőt létrehozni. Teljes eredetiséget persze felesleges megcélozni – nem is fog sikerülni elérni -, különösen, ha nagy a konkurencia, de érdemes törekedni rá. Hiszen, ha semmi újat vagy érdekeset nem mond a tartalmad az eddigiekhez képest, akkor minek linkelne rá bárki?

Tehát nincs sok értelme úgy tartalmat készíteni, hogy nincs benne semmi eredeti. Vagy a nézőpont, vagy a kivitelezés, vagy a minősége különbözzön a konkurenciáétól. Egy teljesen átlagos bejegyzéssel nem lehet felkapaszkodni a legjobbak közé.

Miután megvan az ötlet, el lehet készíteni a vázlatot, majd kitalálni az indítást, vagyis a leadet és az első bekezdéseket. Ez azért különösen fontos, mert az első mondatok alapján döntik el az emberek, hogy érdekli-e őket a tartalmad, vagy sem (és egyből visszakattintanak a találati oldalra, növelve a visszafordulási arányt, ami nem túl szerencsés). Fontos tehát, hogy a nyitás megragadja a látogatókat, felkeltse a bizalmukat, és megmutassa, hogy jó helyen járnak.

A weben tehát el kell felejteni azt a történetmesélési technikát, mely lassan bonja ki a sztorit és a végére hagyja a csattanót. Ennek pont az ellentétét kell felépíteni, ugyanakkor arra nincs recept, hogy pontosan mit kell tartalmaznia egy leadnek és az első bekezdéseknek. Mindenesetre a felhasználói szándékot figyelembe véve kellene megírni:

  • Meg kell mutatnunk, hogy értjük a felhasználót és a problémáit.
  • Megoldást kell ígérni.
  • Meggyőzni, hogy Te kínálod a jó megoldást a problémájára.

Linkelhetőség biztosítása

Korábban már említettem, hogy általában az első helyen álló találatok sok és jó minőségű linkkel rendelkeznek. Ami azt is jelenti, hogy lehet bármilyen jó a tartalmad, ha nincs legalább annyi és olyan minőségű linked, akkor nem fogsz az első találati oldalra kerülni. Ezért nagyon fontos, hogy olyan szöveget készítsünk, ami vonzza a linkeket. De mi az, ami linkelésre készteti a weboldalakat? Elsősorban az egyedi megközelítés.

Persze arra nem érdemes alapozni, hogy a megfelelő linkmennyiséget “természetes” úton meg tudjuk szerezni. A linkek megszerzéséért erőfeszítést kell tenni. És segít, ha tudod, kinek érdemes beajánlani a tartalmat, és miért.

Az utolsó csiszolások

Ha mindezzel megvagyunk, akkor jöhet a szöveg finomítása. Ennek során le kell nyesni belőle minden felesleget, hiszen az emberek mindig csak annyit olvasnak, amennyit muszáj. Feleslegesen nem érdemes terhelni őket. De az is előfordulhat, hogy kiderül: rosszul lett megfogva a téma, és újra kell kezdeni egy más koncepció alapján.

Érdemes a felesleg eltávolítása mellett a struktúrát is javítani, rövidíteni a bekezdéseket, mérsékelni a mondatok hosszát. Ezáltal ugyanis könnyebben befogadhatóvá válik az olvasók számára, könnyebben átfutják. Végül pedig ki kell gyomlálni belőle a helyesírási hibákat.

A lényeg, hogy ne egy átláthatatlan szöveghalmot tárj a látogatók elé, hanem legyen jól strukturált a szöveg: felsorolásokkal, alcímekkel, kiemelésekkel, stb. Használj képeket, de csak akkor, ha javítják a tartalom érthetőségét, hozzátesznek valamit. Ugyanez igaz a videóknál is. Végül pedig érdemes még egy utolsó pillantást vetni a címre és összedobni egy jó meta descriptiont, mely kattintásra készteti az embereket.