Online marketing

Mi az a push és mi az a pull marketing?

Már jó pár éve a pull marketing korszakát éljük. Az ezen a blogon ismertetett online marketing megoldások legnagyobb része ebbe a körbe tartozik. Tehát, akkor mi is az a pull marketing, és ehhez képest mi az a push?A marketing eszközök gyakorlatilag két nagy kategóriába besorolhatók: az egyik a push eszközök kategóriája, a másik pedig a pull marketing eszközöké. A push és a pull kifejezések helyett talán jobban elterjedt az inbound és az outbound kifejezés, de ugyanezt a két fogalmat jelöli.

Mi is az a push marketing?

A push marketing stratégiák azzal akarnak hatást elérni, hogy a fogyasztó elé tolják (push) a terméket. A cél az, hogy amit kínálsz, azt lássák az emberek. Így működnek a klasszikus televíziós, rádiós vagy nyomtatott sajtó reklámok. A reklámot nem kéred, hanem kapod, és általában csak mérsékelt erőfeszítéssel válogat abban, hogy kihez jut el.

A felhasználó szempontjából az előnye, hogy olyan termékekkel is találkozik a hirdetés révén, melyek esetében nem is gondolt arra, hogy szüksége lehet rájuk. Ha mondjuk egy áruházban jársz, akkor ott belefutsz olyan termékekbe, melyek a sorok elején vannak elhelyezve, és kapnak egy jól látható akciós árat. Lehet, hogy nem szerepelt a bevásárlólistádon, de mivel eléd tették, és az árral vagy egyéb marketingszöveggel meg is győztek, ezért leemeled a polcról.

A push marketingre alapvetően akkor van szükség, ha adott egy cég vagy egy termék, mely még ismeretlen. Ilyenkor a hirdetések révén megismertethető az emberekkel.

Mi is az a pull marketing?

A pull marketing ennek az ellentéte: a reklámtartalmak maguk az “emberek kérik”, nem pedig eléjük tolják. Például, amikor venni szeretnél egy mobiltelefont, akkor nem feltétlenül az alapján döntesz, hogy épp milyen mobilt látsz meg egy óriásplakáton, hanem elkezdesz keresgélni az interneten, megnézed az értékeléseket, a teszteket, vizsgálod a technikai paramétereket, információkat gyűjtesz, hogy jó döntést tudj hozni.

A keresés során használsz például egy internetes keresőt, ahol kapsz organikus találatokat, fizetett hirdetéseket – melyek csak az adott kulcsszóra jelennek meg -, aztán ha megnéztél egy-két terméket, akkor már egyre többször szaladsz bele az ezekről vagy az ezeket árusító üzletekről szóló hirdetésekbe weboldalakon (remarketing, display) vagy a Facebookon. Ilyenkor nem egy váratlanul megjelenő hirdetés hatására döntesz egy termék megvásárlása mellett, hanem Te kérsz információkat, amiket persze meg is kapsz, és amelyek aztán rávesznek a vásárlásra.

Pull marketing régen is volt, azonban mivel az internet sokkal egyszerűbbé tette a tájékozódást termékek és szolgáltatások esetében, így miden korábbinál fontosabbá vált.

Melyiket válaszd?

A push marketing általában rövid távú eladási célok megvalósítására alkalmas, és nehezen építhető vele márkahűség. Ugyanakkor a pull marketingnél gondot okoz, hogy ha valóban hatékonyan akarod bevonzani az embereket, akkor jól kell ismerned a célközönséged: tudnod kell kik ők, és pontosan mit akarnak.

A két megoldás közül nem feltétlenül kell választani. A vásárlói út elején az egyik működik jobban, később a másik. Ha még nincs kereslet egy termékre vagy márkára, mert nem ismerik, akkor azt meg kell mutatni a felhasználók számára úgy, hogy eléjük teszed. Ha már tudnak róla, akkor a vásárlói út egy más szakaszán járnak, és már arra van szükség, hogy az információs igényüket kielégítsd.