Online marketing

Mi az az online marketing? És miért lehet szükséged rá?

Ma már körbevesz minket az internet, az időnk nagy részét a weben töltjük. A marketing pedig ott igyekszik elérni az embereket, ahol vannak. És itt lép be a képbe az online marketing.

2018-ban már nem megkerülhető eszköz az online marketing, mely alapvetően az internetet használja fel arra a célra, hogy promóciós üzeneteket küldjön az embereknek különböző digitális csatornákon. Az online marketing olyan eszközöket használ, mint a webdesign, a keresőoptimalizálás, az e-mail, a közösségi média, a PPC-hirdetések és más internethez kapcsolódó megoldások.

Mi az az online marketing?

Az online marketingnek megvannak a maga sajátosságai, és olyan lehetőségeket kínál, melyet más marketingeszközök nem. Segítségével sokkal személyre szabottabb módon érhetők el az emberek, és szorosabb kapcsolat alakítható ki az ügyfelekkel, mint a hagyományos marketing eszközökkel. Ugyanakkor komoly gondot jelent, hogy az online világ is zsúfolva van tartalmakkal, hírekkel, képekkel, videókkal. A tömegből pedig nagyon nehéz kitűnni.

Az online marketing persze segíthet a megkülönböztethetővé válásban, ha sikerül megfelelően kiaknáznod  az olyan digitális csatornákban rejlő lehetőségeket, mint az e-mail, a közösségi média, egy weboldal vagy a kereső. Mindezt annak érdekében, hogy elérd a célközönséged. Szemben a hagyományos hirdetési felületekkel (print, tévé, rádió), az internet kétirányú kommunikációt tesz lehetővé, ami ideálissá teszi egy hosszú távú kapcsolat kialakítására.

Új ügyfelek szerzése

Alapvetően két cél érdekében alkalmazhatod az online marketinget. Az egyik cél az új ügyfelek megszerzése,  a másik a megtartásuk. Előbbinél elsősorban a fizetett közösségi média hirdetéseket, a keresőket és a webdesignt használhatod fel a cél elérésére. Például úgynevezett “hasonmás közönség” számára készítesz hirdetéseket a Facebookon, ami azt jelenti, hogy olyan embereknek, akik hasonlóak a már meglévő ügyfeleidhez. De fizethetsz is közösségi média influencereknek, hogy megosszák egy terméked a képét a saját követőik között.

Emellett persze jól jöhet az erőteljes jelenlét a keresőben, vagyis a SEO. Az emberek ma már a keresőt használják először, amikor vásárolni szeretnének, vagy szükségük van egy szolgáltatásra. Ezek a keresések aztán hamarosan beérnek vagy egy online, vagy sok esetben még offline vásárlásként, különösen a local SEO-nál.

Végül pedig nem szabad elhanyagolni a weboldalad sem, hiszen a felhasználók a weboldaladra érkeznek a keresőből és a közösségi médiából is. Ha egy használhatatlan, rossz felhasználói élményt kínáló weboldalt találnak, akkor bármennyit is hirdetsz is, nem fognak benned megbízni, és így nem is rendelnek tőled semmit. Ezért nagyon fontos odafigyelni a webdesignra, de nem csak a UI-re – vagyis a felhasználói felületre -, hanem a UX-re, a felhasználói élményre is.

A régi ügyfelek megtartása

De nem csak az új ügyfelek megszerzése lehet cél, hanem a régi ügyfelek megtartása is, vagyis a márkahűség kialakítása. Annál is inkább, mert az új ügyfelek megszerzése ötször többe kerül a régiek megtartásánál.

Ennek érdekében használhatod az e-mailt, a blogolást, a közösségi médiát, és segítségükkel kialakíthatsz egy online közösséget, így erősítve a márkahűséget. Például küldhetsz az ügyfeleidnek személyre szabott hírleveleket, kívánhatsz nekik boldog születésnapot, felhívhatod a figyelmüket közelgő eseményekre, de ha webáruházad van, akkor ajánlhatsz nekik akár árengedményeket is a korábbi vásárlásaikat figyelembe véve. 

De persze remek lehetőségeket nyújt a közösségi média, melyen keresztül egyrészt bemutathatod a márkád személyiségét, másrészt közvetlenül kapcsolatba léphetsz az ügyfeleiddel. A célközönségedtől függ, hogy melyik közösségi média csatorna a legalkalmasabb ezen célokra, és ez meghatározza az ott alkalmazható stratégiát is.

Az online marketing folyamata

Ezek tehát az alapvető eszközök, melyek használhatók külön-külön is, de sokkal célravezetőbb, ha egymásra épülnek és erősítik egymást. Ez nem azt jelenti, hogy mindegyiket használnod kellene, vagy hogy ne helyezhetnél az egyikre sokkal nagyobb hangsúlyt, mint a másikra.

Ugyanakkor érdemes egy folyamatban gondolkodni, ami egy jó felhasználói élményt biztosító weboldallal kezdődik. A weboldalad egy képet közvetít a cégedről az emberek felé, és megkülönböztet a konkurenciától. Nem elég csak a vizuális designra figyelni, annál is inkább, mert közvetlenül határozza meg a konverziós arányodat, hogy milyen a webdesign. Az akadálytalan használhatóságot ma már elvárják a felhasználók és a Google is. Ez olyan számokban mutatkozik meg, mint az oldalon eltöltött idő, a visszafordulási arány, a megnyitott oldalak száma.

Mivel a weboldalnak a kereső találati oldalain is lehetőleg jó helyen kell szerepelnie, ezért figyelni kell a SEO-ra. A keresőoptimalizálás alapvetően arról szól, hogy megkeresed azokat a kulcsszavakat, melyek kapcsolódnak a tevékenységedhez, és ezekre – a rangsorolási tényezőket figyelembe véve – optimalizálod a weboldalad.

A keresőoptimalizálásnak alapvető része a jó tartalom, mondhatni ezzel kezdődik minden. És természetesen az a jó tartalom, amit a felhasználók is annak tartanak. Ez azt is jelenti, hogy az általad közölt információkkal közönséget tudsz vonzani a weboldaladra, és itt mindjárt el is jutottunk a SEO-tól a tartalomkészítéshez, illetve szélesebb értelemben véve a tartalommarketinghez. A kiváló tartalommal megalapozhatod szakértői image-edet az iparágadban, és hitelesebbé válsz a közönség számára.

A tartalmakat természetesen terjeszteni is kell, ennek egyik eszköze a közösségi média marketing, mely jó lehetőséget nyújt a célközönséged hatékony elérésére, a velük való szorosabb kapcsolat kialakítására.

Ugyanakkor a közönség lojalitásának fenntartásában segít, ha rendszeresen találkoznak a hírleveleiddel, e-mailes ajánlataiddal. Az e-mail pedig az egyik leghatékonyabb hosszú távú stratégia a közönségeddel való kapcsolattartásra, a márkahűség erősítésére.

Mindezek mellett pedig ott vannak még a PPC (pay per click) kampányok is, melyek mind a SEO, mind pedig a közösségi médiában jelen vannak. Mégpedig nagyon hatékonyan. Sok esetben jobb lehetőséget kínálnak a keresőbeli vagy a közösségi médiás megjelenésre, mint az organikus jelenlét.

Ez lenne tehát az online marketing lényege dióhéjban, és a felsorolt eszközök azok, melyek a munka részét képezik. Mint látható, ezek egy egységet alkotnak, de használhatók úgy is, hogy nagyobb hangsúlyt helyezel az egyikre, míg kihagysz egy másikat. Hogy mi az optimális megoldás, azt a céged és a közönséged határozza meg.