Tartalommarketing

Mi az a marketing persona? És hogyan hozzuk létre?

A marketing persona arra szolgál az online marketing és a tartalomkészítés során, hogy segítségével jobban megértsük a célközönségünk igényeit, problémáit, vágyait. Ezáltal pedig személyre szabottabb tartalmakat, ajánlatokat készíthessünk számukra. De hogyan hozzuk létre ezeket a personákat?

A marketing personák, melyek a célközönség egy-egy szegmensét reprezentálják, alapvetően adatokból és persze elképzelésekből állnak össze. Nevet és hátteret kapnak, hogy tudjuk, pontosan kiket is célzunk meg. Segítségükkel könnyebben meg lehet oldani a felmerülő kihívásokat, akár tartalomkészítésről, akár közösségi média kommunikációról legyen is szó. Habár időbe telik a marketing personák elkészítése, megéri a munkát.

Hogyan kezdjünk bele marketing persona készítésébe?

Mivel egy-egy marketing persona csak a közönséged egy-egy szegmensét jelképezi, így az első kérdés mindjárt az lehet, hogy hány ilyen marketing personára lesz szükségünk. Általában 3-5 persona már jól reprezentálhatja a közönségedet, vagy legalábbis annak nagyobb részét, miközben megfelelően rámutat a szegmensek eltéréseire is.

Egy marketing personának rendelkeznie kell olyan alapvető információkkal, melyekből kiderül, hogy ki is ő valójában, milyen értékei vannak, hogyan kommunikálhatunk vele. Meg kell határozni az alábbiakat:

  1. Név – ez bármilyen név lehet, valós is, így sokkal életszerűbbnek érzed majd a personád.
  2. Munkahely
    • Információk a cégről
    • A persona cégben betöltött szerepéről
  3. Demográfiai adatok
    • Kora
    • Neme
    • Jövedelme
    • Lakóhelye
    • Végzettsége
    • Családi információk
  4. Célok és problémák
    • Elsődleges céljai
    • Másodlagos céljai
    • Hogyan segíthetsz neki elérni a céljait?
    • Elsődleges problémák
    • Másodlagos problémák
    • Hogyan tudod megoldani ezeket a problémáit?
  5. Értékek és félelmek
    • Elsődleges értékek
    • Az értékesítési folyamat során felmerülő kifogások
  6. Marketing üzenet
  7. A lényeg rövid összefoglalása

Ezek lennének tehát azok az alapok, melyekből ki tudunk indulni. Ugyanakkor lehetnek olyan speciális információk, melyek csak a Te közönséged szempontjából meghatározóak. A personák ezért iparáganként és cégenként eltérőek. Hiszen egy internetszolgáltató cég számára egész más adatok fontosak, mint mondjuk egy egészségügyi ellátással foglalkozó vállalkozásnak. Vagy például egy olyan persona, mely egy vásárlási csatorna miatt készült, egész máshogy néz ki, mint egy olyan, mely egy blog számára.

Az előbbieken túl adott esetben fontos lehet például, hogy a karakternek

  • mi a hobbija?
  • honnan szerzi be a híreket?
  • milyen blogokat olvas? stb.

Honnan szedjük össze az adatokat?

Most már tehát tudod, hogy milyen adatokra van szükség a marketing persona készítéséhez. De honnan szerezzük be ezeket az adatokat? Sok forrás rendelkezésre áll a weboldal-analitikától kezdve az ügyfelekkel folytatott beszélgetésekig. Minél szélesebb körből szerzünk be információkat, annál pontosabbak lesznek a personák. Alapvetően azonban négy dologra támaszkodhatunk:

1. Analitika

Ha belenézel például a Google Analyticsbe, akkor már láthatod, hogy honnan jönnek a felhasználóid, milyen kulcsszavak segítségével találtak rád, és mennyi időt töltöttek az oldaladon. Ezek az adatok fontosak a personák készítése szempontjából, mivel megmutatják a vágyaikat, melyek a weboldaladra vezették őket.

2. Beszélgetések

Amennyiben kapcsolatba kerülsz az ügyfeleiddel, mindjárt kialakul egy kép róluk. Arról hogy mit akarnak, hogyan tennék ezt meg, kik ők, stb.

3. Közösségi média

A közösségi média esetében egyrészt rendelkezésre áll egy analitika, de ugyanúgy lehet figyelni a kommunikációra is, hiszen az emberek itt is kérdeznek, megosztják a problémáikat.

4. Kérdések

Ki ismeri jobban az ügyfeleid, mint saját maguk? A különböző kérdéssorok, interjúk kiemelt fontosságúak a marketing personák készítése során. Különösen az interjúk révén tudunk mélyebb információkat szerezni a céljaikról, értékeikről, problémáikról.

A lényeg, hogy megpróbáljuk az ügyfeleid helyébe képzelni magunkat, és kellő empátiával közelíteni a megoldáshoz, annak érdekében, hogy kellően részletes információkat gyűjtsünk össze. Ennek két célja is van: az egyik, hogy segít jobban elmélyedni a karakter személyiségében. Minél részletesebb a leírás, annál mélyebben megérthetők a célközönség szegmenseinek gondolatai, érzései, viselkedése. Ezektől a részletektől válik igazán hatékonnyá minden persona.

Másrészt abban is segít a kellő részletezettségű leírás, hogy megtaláljunk korábban fel nem fedezett taktikai lehetőségeket a termékeddel és a szolgáltatásoddal kapcsolatban. Hol tud a terméked vagy a szolgáltatásod kapcsolódni ahhoz, ami a personáid számára fontos? Ha ez kiderül, akkor nagyot lépünk előre az online marketingedben.