Konverzióoptimalizálás (CRO) és webdesign

Mi az a landing oldal? És mi nem az?

A landing oldalakat sokan összekeverik a céges weboldalakkal, illetve nem értik, hogy pontosan mi a különbség a kettő között. Érdemes tehát rendbe rakni, hogy milyen elemeknek és hogyan kell megjelenni egy céloldalon, és mi az, amire nincs szükség.

Először tisztázzuk azt, hogy mi is az a landing oldal, mi különbözteti meg a céges weboldalaktól. Alapvetően az, hogy a landing oldal kifejezetten marketing célból jön létre: egy termék vagy termékcsoport, illetve szolgáltatás eladása érdekében. Ezzel szemben egy céges weboldal elsősorban információs célzatú.

Ebből következik, hogy ideális esetben egy céloldal egy önálló oldal, melynek egyetlen célja van: a termék vagy szolgáltatás hirdetése, illetve eladása, vagy pedig információk megszerzése a potenciális vásárlókról is. Ez alapján egyébként alapvetően kétféle típusát különböztetjük meg a landing oldalaknak:

  1. Eladási célú oldal, mely arról győzi meg a látogatót, hogy megvásárolja a rajta megjelenő terméket vagy szolgáltatást.
  2. Lead-gyűjtő oldal, mely adatokat szerez a látogatóktól, azaz nevet, e-mail címet, telefonszámot, stb.

Milyen elemeknek kell feltétlenül szerepelniük egy céloldalon?

Ehhez meg kell érteni, hogy mi a célja az oldalnak, ki a célközönsége, mit kínál, miért cselekszenek a látogatók az oldalon, milyen cselekvést várunk el tőlük. Ha ezeket átgondoltuk, akkor mindjárt világosabb lesz, hogy mi szerepeljen rajta.

Ha az egyes elemeket tekintjük, akkor az alábbiakra lesz szükség

  • Egy címsor, melyhez kapcsolódhat egy alcím is.
  • Rövid leírás, mely bemutatja az ajánlatot.
  • Hatásos fotó
  • Egy űrlap a felhasználói adatokhoz
  • Támogató elemek, mint az ügyfélvélemények, partnerek, garancia, stb.
  • Call to action (CTA), azaz cselekvésre ösztönző sor

Marketing szempontból hasznos lehet még a termék mellé egy ösztönzőt is elhelyezni. Ez lehet valamilyen árengedmény, ajándék (mely valóban hasznos az ügyfél számára), sorsolás, stb., mely a célközönség számára vonzó lehet. A megfelelő ösztönző megtalálásához persze érdemes ismerni a célközönséget.

Legyen összhangban a címsor, a CTA és a hirdetés szövege!

Egy Google Ads hirdetésnél egyből belefutsz a rossz minőségi mutatóba, ha a céloldal és a céloldalra vezető hirdetés szövege jelentős mértékben különbözik. De nem az a fő probléma, hogy romlik a minőségi mutató és emelkedik a költséged a hirdetéseknél, hanem az, hogy ilyenkor gyengül a felhasználói élmény, ugyanis ha eltér a céloldal a hirdetésről, akkor az csalódást okoz a felhasználóknak.

Ők ugyanis egy hirdetés elolvasása után a linkre kattintva arra számítanak, hogy további részleteket találnak a hirdetésben foglaltakkal kapcsolatban. Ha ehelyett valami egészen mással szembesülnek, akkor el fogják hagyni a céloldalt konverzió nélkül.

Hatékony legyen a CTA-d!

Felejtsd el az általános, semmitmondó szövegeket a fő CTA-gombodon! Ne az szerepeljen rajta, hogy “Beküldés”. Ez kisebb eséllyel bírja rá a látogatót a kattintásra, mint egy olyan szöveg, mely összhangban van az ajánlattal, annak szövegével, ugyanakkor egyértelműen megmondja a felhasználónak, hogy mit tegyen, illetve mi történik, ha a gombra kattint. Itt egy kis kreativitásra lesz szükséged, hogy a legjobb, leghatékonyabb szöveget megtaláld.

Ne bonyolítsd!

Egy landing oldalnál különösen igaz, hogy csak a legszükségesebb információknak szabad szerepelniük rajta. Ismétlődő, felesleges szövegeknek, dekorációs célú képeknek, többféle CTA-nak nincs helye rajta. Ha az embereket túl sok inger éri egyszerre, akkor összezavarodnak, nem tudják, hogy mire összpontosítsanak.

Márpedig a célunk egy landing oldalon, hogy az ajánlatunkhoz vezessük a látogatót, majd meggyőzzük arról, hogy kattintson.

Mindig csak annyi információt kérj a felhasználótól, amennyi feltétlenül szükséges!

Habár egy űrlap megtervezésénél rengeteg szempont felmerül, van ezek között egy mindennél fontosabb: minél hosszabb egy űrlap, annál inkább csökken az esélye, hogy kitöltik a felhasználók. Egyrészt azért, mert a felhasználók nem szeretnek hosszú űrlapokkal bajlódni, másrészt, mert elkezdenek aggódni az adatvédelem miatt.

Ezért kell a lehető legrövidebbre fogni, még ha úgy is érzed, hogy fontos információkat nem tudsz így meg a felhasználókról. Ezeket ráérsz még később megszerezni tőle, amikor már kapcsolatban vagytok.

Tehát, döntsd el, hogy mi a legfontosabb: a telefonszám, az e-mail cím, lakcím? Valamelyiket válaszd ki, mely az első kapcsolatteremtéshez szükséges, de ne kérd el mindegyiket!

Ide tartozik az is, hogy ne csak rövid legyen az űrlapod, hanem nézzen is ki minél rövidebbnek, illetve minden címke, gomb, kitöltési segítség legyen pontosan megtervezve. Ez azonban már egy elég távol esik a bejegyzés témájától, mivel alapvetően designfeladat, így ennek részleteibe most nem nyúlnék bele. Ugyanakkor nem árt tudni, hogy sok múlik rajta.

Ne térítsd el a látogatót a navigációval sem!

Habár a céloldalak túlnyomó többségénél találsz navigációs menüt, mégsem célszerű megjelennie egy landing oldalon a navigációnak. Egyszerű oka van: a felhasználók hajlamosak elkalandozni, ha egyéb linkeket találnak, majd aztán elfelejtenek visszatérni.

Vagyis, ha valóban hatékony céloldalt akarsz, akkor hagyd el róla a navigációs menüt, minden olyan linket, mely eltérítheti a látogatót. Lehetőleg csak egyetlen kattintható elem szerepeljen az oldalon, mégpedig a CTA-hoz kapcsolódó gomb, amely a konverzióhoz vezeti a felhasználót.

Az előnyökről beszélj!

A landing oldaladon ne a terméked nagyszerűségét ecseteld, hanem elsősorban azt próbáld elmondani, hogy a termék megvásárlása, az ajánlat elfogadása miért lesz előnyös a felhasználónak, miként hoz pozitív változást az életébe.

Nyilván sok mindent elmondtak már a hirdetésekben, így nehéz lehet eredeti dolgot kitalálni, mely hatékonyan megkülönböztet a konkurenciától, azonban a célközönség és vágyainak ismerete rávezethet arra, hogy pontosan meg tudd fogalmazni, mi jár a fejükben.

Helyezz el néhány “közösségi bizonyítékot”!

Ezek olyan elemek, mint az ügyfélvélemények, a referenciák, a partnerek megjelenítése, melyek által fokozhatod a bizalmat az ajánlatod iránt. Minél jobban beazonosíthatók a személyek, cégek, és minél valószerűbbnek tűnik a véleményük, annál nagyobb bizalmat keltenek az irányodba. Ez pedig növeli az esélyt arra, hogy a látogatók az ügyfeleiddé válnak.

Végül pedig ne feledd, hogy ha több terméked és szolgáltatásod van, akkor ne egy landing oldalon próbáld meg mindet eladni, hanem minden eltérő terméknek hozz létre egy különálló céloldalt. Ezeket tudod megfelelően összehangolni a hirdetéseiddel, hozzáigazítani a termék célközönségéhez, és nem vesznek el a látogatók a túl széles kínálatban. Hiszen, mint tudjuk, a túl sok döntési lehetőség csak zavarba ejti az embereket.


Ha úgy érzed, hogy nem pontosan érted még, mitől lesz hatékony a landing oldalad, és milyen legyen rajta a szöveg, akkor ne habozz: keress meg, segítek benne!