Közösségi média

Közösségi média marketing: hogyan alakíts ki stratégiát? Hogyan találd meg a témáid?

Miért lett olyan fontos mára a közösségi média marketing? Miért kellene időt és pénzt áldozni arra, hogy céges közösségi média oldalakat hozz létre? Honnan tudod, hogy mit akar a közönséged? És hogyan hozz létre egy közösségi média stratégiát, ha belevágsz? Igyekszem válaszolni. (Frissítés, 2019. 03. 12. – Néhány új bekezdés az alapokról: Mi az a közösségi média marketing, és milyen előnyei lehetnek számodra?)

Mi az a közösségi média marketing?

A közösségi média marketing olyan tartalmak készítését jelenti, melyek a cégedet és a termékeidet teszik ismertebbé az olyan közösségi média felületeken, mint a Facebook, az Instagram vagy a LinkedIn. Ehhez egyedi tartalomra van szükséged, melyet hozzáigazítasz az adott közösségi média profiljához. A munka eredményeként pedig javul a konverziós arányod és ismertebb lesz a céged. De lássuk az utóbbi egy kicsit részletesebben!

Milyen előnyei vannak a közösségi média marketingnek?

Számos oka van annak, amiért egy cégnek megéri belevágni a közösségi média marketing tevékenységbe. Nézzük a legfontosabb négy okot!

Kapcsolat az ügyfeleiddel

A közösségi média egy újabb csatorna, melyen keresztül kapcsolatot alakíthatsz ki az ügyfeleiddel. Érintkezésbe léphetsz velük a bejegyzéseken keresztül, vagy a kérdéseikre, hozzászólásaikra adott válaszok segítségével. De Te is feltehetsz nekik kérdéseket a termékeidről, a problémáikról, és a közreműködésükért cserébe adhatsz is számukra valamit, ami csak tovább javítja a kapcsolatot.

Erősödő márkaismertség

Hiszen a közösségi médiában mára már 3,2 milliárd ember van jelen. Őket el tudod érni a közösségi médián keresztül, sőt aktivitásra is sarkallhatod, ami egy erősebb kapcsolatot jelent a cégeddel. A közösségi média felületekről a weboldaladra terelheted az embereket a posztokban vagy a profilodban elhelyezett linkekkel.

Javuló konverziós arány

A termékeid bemutatása a közösségi médiában egy egyszerű megoldás a konverziós arány javítására. A termékeidet, illetve azok linkjeit közzéteheted a posztokban vagy a hirdetésekben. A tartalmi típusok és megoldások skálája rendkívül széles, így könnyen találsz a termékedhez jól illő lehetőséget.

Közösségi média stratégia kialakítása

A közösségi média marketing anélkül is működik, hogy átgondolnád, mit és miért csinálsz. Csak épp nem jól. Célszerű egy stratégia mentén dolgozni, és nem saját magad számára írni, hanem a közönséged igényeinek figyelembevételével. Ha nincs terved és célod, akkor nem tudod merre tartasz, és azt sem tudod, hogy mikor mondhatod sikeresnek a közösségi média marketing tevékenységedet. Önmagában az, hogy foglalkozol a közösségi média megjelenéseddel is, még nem tekinthető stratégiának.

De hol kezdjük el az ezt az egészet? Induljunk ki abból, hogy a közösségi média tevékenységednek a marketing céljaid szolgálatában kell állnia. A stratégiának a céged küldetésnyilatkozatából kell kiindulnia, hogy a legfontosabb tevékenységekre összpontosítva vezesse a céget a meghatározott üzleti célok irányába. Ezek azonban olyan célok legyenek, melyek elérhetők és mérhetők is.

1. lépés: a küldetésnyilatkozat megfogalmazása

Mint az előző bekezdésből már kiderült, küldetésnyilatkozat nélkül semmilyen marketing tevékenységnek nem érdemes nekikezdeni. Könnyű erre legyinteni, pedig a legnagyobb és legsikeresebb cégek is komolyan veszik a küldetésnyilatkozat megfogalmazását (és annak időnkénti aktualizálásását). A küldetésnyilatkozat határozza meg ugyanis a céged vízióját a jövővel, az értékekkel és a tevékenységének lényegével kapcsolatban.

A küldetésnyilatkozat olyan alapot biztosít, melyre elvekre fókuszálva építhető fel egy cég, ahelyett, hogy pusztán az eladásokat és a nyereséget tartanád szem előtt. A küldetésnyilatkozat által hatékonyabbá válik a cég működése. Mi kell hozzá?

  • Mit csinál a céged?
  • Hogyan teszi ezt?
  • Mit teszel Te ennek érdekében?
  • Milyen értékek jelennek meg?

Ha megvan a küldetésnyilatkozat, akkor azt meg kell ismernie a cég valamennyi dolgozójának, kiírhatod a weboldalara és közösségi média oldalaidra, miközben minden tevékenységed során figyelembe veszed.

2. lépés: Miért használod a közösségi médiát?

Most érkezünk el tulajdonképpen a közösségi média stratégia kialakításához. Ahhoz, hogy sikereket érjünk el a közösségi médiában, célokat kell meghatározni mérhető eredményekkel, azon kihívásokra válaszul, melyekkel a céged szembenéz. A legtöbben persze ezzel nem foglalkoznak, mert végig kell gondolni a dolgot, így inkább elkezdenek tevékenykedni, azaz belevetik magukat a gyakorlatba.

De ha nem gondolod át a célokat, akkor csökkented az esélyed a sikerre. A közösségi médiához kapcsolódó tevékenységeket azonban meg kell szervezni és sorba állítani, ha a legjobb eredményeket akarod elérni. A közösségi média célokat emellett hozzá kell igazítani a cég előtt álló kihívásokhoz.

Milyen célokról beszélhetünk?

  • Például arról, hogy figyeled, elemzed a közönséged, a versenytársakat, valamint a külső történéseket, és ennek megfelelően cselekszel. Ennek érdekében követed a céged és a termékeid említéseit, és reagálsz rájuk, ha lehetséges.
  • Növeled a márkaismertséget és az elkötelezettség mértékét. Ennek érdekében megjelensz a cégeddel és a márkással a kulcsfontosságú közösségi média platformokon, hogy javítsd a láthatóságod és a felismerhetőséged. Emellett kapcsolatot építész ki a közönségeddel és válaszolsz a kérdéseikre.
  • Marketing támogatást is adhatsz a forgalom bővítéséhez, a leadgeneráláshoz vagy a bevételek növeléséhez. Ezért létrehozol közösségi média alapú tartalmakat, hirdetéseket különféle médiaformátumokban. Fizetett eszközökkel támogatod az organikus elérésed és a tartalmaid terjesztését.
  • Lehet azonban szó közösségek építéséről vagy azokban való részvételről a közösségi médiában. Ilyenkor felépíted, erősíted és elmélyíted a kapcsolatot a közönségeddel, ügyfeleiddel és az influencerekkel. Használhatjuk ennek érdekében a meglévő csoportokat, vagy újakat hozhatunk létre.
  • A marketingen kívüli üzleti tevékenység is támogatható azonban a közösségi média által. Például ügyfélszolgálati elérhetőséggel, vagy munkavállalók keresésével.

3. lépés: A közönség. Kiket akarsz elérni?

El kell döntened azt is, hogy kiket akarunk elérni a közösségi médiában. Ez meghatározza azt is, hogy melyik közösségi média platformot érdemes egyáltalán használni.

A közönségnek 3 fontos típusa van:

  • Lehetséges ügyfelek köre, melybe mindenki beletartozik, akik megrendelik valamely termékedet vagy szolgáltatásodat.
  • Belső közönséged: mint például a munkavállalók, a vezetők, a befektetők, a különböző partnerek.
  • Külső érdekeltek: ide olyan személyek tartoznak, mint az influencerek, a versenytársak, újságírók, hatósági vagy hivatali személyek.

Melyikhez akarsz szólni elsősorban? Ez azért fontos, mert mindegyiknek eltérő oka van a közösségi média használatra. Annak érdekében, hogy maximáld a közösségi média eredményeid, ezt át kell gondolnod, még azt megelőzően, hogy belevágnál a kommunikációba valamely platformon. Ahhoz, hogy megértsd a közönséged, az alábbi kérdéseket tedd fel magadnak:

  • Miért használja a közönségem a közösségi médiát? Melyek a legfontosabb személyes és szakmai céljai? Az ismerőseik érdeklik őket, a szórakozás vagy valamilyen speciális információt keresnek?
  • Milyen témák érdeklik a közönséged? Tartalmat akarnak egyáltalán fogyasztani vagy csak a kapcsolatot akarják tartani az ismerőseikkel?
  • Melyik platformon töltik leginkább az idejüket? És mikor?
  • Miként fogyasztják a közösségi média tartalmakat? Azaz milyen formátumokat kedvelnek.

4. lépés: Milyen források állnak a rendelkezésedre?

A források ugyanis meghatározzák, hogy mit tehetsz a közösségi médiában. Tudnod kell, hogy melyik közösségi média mennyibe kerül számodra, és hogy hoz-e mérhető eredményeket. De legalább azzal tisztában kell lenned, hogy mennyi pénzt akarsz fordítani a közösségi média tevékenységedre.

Ebbe beletartozik a szakemberek díja, a promóciók költsége (hirdetések és influencerek), valamint a különböző külső eszközök használata.

5. lépés: Mit teszel, hogy elérd a céljaidat?

Meg kell határozni azokat a legfontosabb tevékenységeket, melyeket a cég megtehet annak érdekében, hogy elérje üzleti céljait a közönség igényeivel összhangban. Mi tartozik ide?

  • Meghatározod a legfontosabb platformot, mely megfelel az üzleti céljaidnak és amelyen jelen van a közönséged.
  • Hozz létre tartalmat és kommunikálj, annak érdekében, hogy kapcsolatot építs ki a közönségeddel!
  • Határozd meg, hogy hol és mikor hozol létre tartalmakat a közösségi média platformokon!
  • Részvétel a közösségi médiában zajló kommunikációban megosztásokkal és hozzászólásokkal.
  • Kerüljenek be a közösségi média hirdetések a marketing eszköztáradba, hogy adatokat szerezz, kihasználd a pontos célzást és a remarketing lehetőségeket.
  • Használhatsz influencereket a célok elérése érdekében.
  • Segítheted a vásárlási folyamatot, ügyfélszolgáltatot hozhatsz létre a közösségi médiában.

6. lépés: A célok mérése

Miközben persze nem mindent tudsz mérni, azért meg kell határozni a kulcsfontosságú teljesítmény mutatókat (KPI). Mit mérhetsz a közösségi médiában?

  • Az elkötelezettséget: lájkokat, megosztásokat, hozzászólásokat. Ugyanakkor ezek a számok nehezen kapcsolhatók össze az értékesítéssel.
  • A márkáról kialakult képet és a hozzá kapcsolódó érzéseket, vagyis, hogy milyen benyomás alakult ki a cégedről a közösségi médiában.
  • Forgalmat: hányan látogatták meg a weboldalad a közösségi médián keresztül, milyen a visszafordulási arány.
  • Megoldott problémák száma, ha ügyfélszolgálati tevékenységet folytatsz a közösségi médiában.
  • Leadek száma: azaz hányan fejezték ki érdeklődésüket a vásárlás iránt. Ehhez kapcsolódóan mérhető, hogy mennyi idő telik el a vásárlásig és a lead-minőség is meghatározható.
  • Vásárlások száma a közösségi médián keresztül.
  • Költségek: mennyit tettél bele a közösségi média jelenlétedbe.

Mindez egyébként még jobban átlátható, ha egy táblázatba foglaljuk, és egyszerűen kitöltjük az üres cellákat a fenti leírások alapján:

Küldetésnyilatkozat:

Közösségi média célok:

Célközönség:

Források:

Tevékenységek:

Mérőszámok:

Milyen témák érdeklik a közönségedet?

A digitális marketing minden területén a fő kérdés az, hogy miként lehet kipuhatolni a közönség igényeit, vágyait. A stratégiaalkotás 3. pontjában, a közönség meghatározásánál azt is tisztázni kell, hogy mi érdekli a közönséged, milyen témákat vár tőled. Ezt azonban nem tudod hasraütés-szerűen megtenni.

A közösségi média marketingnek is az az egyik legnagyobb kihívása, hogy megtaláld azokat a témákat, melyekkel kielégítheted a közönséged igényeit. Nem elég, ha csak arról írsz, ami téged érdekel, vagy ami eszedbe jut. De honnan tudjuk, hogy mit akarnak az emberek? Lássuk!

Vedd elő az analitikát!

Az egyik legjobb megoldás arra, hogy megtudjuk, milyen típusú tartalomra és milyen információkra van szüksége a célközönségnek, ha ránézünk az analitikára. A számok ugyanis megmutatják, hogy eddig mi működött, és mi nem. A helyzet egyszerű: olyan típusú és olyan tartalmú posztokat kell írni, melyre korábban is vevő volt a közönséged.

Minden közösségi média csatornán elérhető valamiféle analitika. A Facebookon például az “Elemzések” menüpontban. Az egyes posztokról szóló jelentés menüpontjára (bal oldal) rákattintva látható, hogy melyik bejegyzés, hogyan teljesített, vagy külön jelentés szól arról, hogy a képek vagy a megosztott linkek hoznak-e több lájkot, hozzászólást.

A közösségi média marketing része: analitika a Facebooknál

Ha az áttekintésnél (overview) letekersz az oldal aljára, akkor találkozhatsz a “Pages to Watch” résszel, ahol a konkurenciához hasonlíthatod a teljesítményedet. Ha itt rákattintasz a saját oldaladra, akkor fel fogja sorolni a hét legjobb posztjait sorrendbe állítva. Ha más közösségi média csatorna teljesítményére vagy kíváncsi, akkor ott is ugyanígy körülnézhetsz.

A második legnépszerűbb csatorna az Instagram, ahol üzleti fiók kell ahhoz, hogy ráláss a számokra. A jobb felső sarokban lévő ikonra kattintva éred el az adatokat, ahol a posztokról szóló részre figyelj, és bontsd azt ki a részletekért.

Kérdezd meg a közönséged!

Vagy egyszerűen csak felteszünk egy kérdést, majd átgondoljuk a válaszokat, vagy pedig készítünk egy kérdőívet, mely ma már a legtöbb közösségi oldalon rendelkezésre áll. (Még az Instagram Storiesban is fel lehet tenni egy eldöntendő kérdést). Utóbbi esetében persze már nem egy nyitott végű kérdésről van szó, hanem meghatározott lehetőségek közül kell választani. Ilyenkor valamennyire érdemes tisztában lenni azzal, hogy mi iránt érdeklődik a közönséged.

Alapvetően két dologról lehet a közönséget ilyenkor kérdezni:

  • Milyen tartalmakat szeretnének látni tőled?
  • Milyen tartalmak tetszettek eddig a leginkább?

A válaszokból kiderülhet, hogy milyen irányban érdemes tovább tapogatózni, nyilván persze más szempontokat is figyelembe véve.

Tanulj a konkurenciától!

Már említettem, hogy a Facebooknál be tudod állítani a konkurencia figyelését is. Ha jobban elmélyedünk a tevékenységükben (mindegyiknél láthatod ugyanis, hogy melyek a legjobban teljesítő posztjaik), akkor látjuk, hogy náluk mi működik és mi nem. Ez akkor hasznos, ha tényleg konkurensek, és hasonló követői bázisuk van. És azért segít nagyon sokat, mert olyan témák, tartalmi típusok is felbukkannak, melyekkel Te nem foglalkozol – de kellene.

Persze távolabb is tekinthetünk, olyan szereplőket figyelve, akik ugyan nem versenytársak, de tanulnál tőlük, vagy felnézel rájuk. Az ott szereplő adatokkal azonban óvatosan bánj, mert ők már más pozícióból közelítenek a piachoz, így más tartalmak működnek náluk, mint nálad.

Speciális eszközök

Ha arra vagy kíváncsi, hogy mi az, ami felkapott a közösségi médiában, akkor jó eszköz a Buzzsumo. Ez egy tipikus webes szoftver, mely előfizetéses rendszerben működik, a hazai viszonyokhoz képest borsos áron, és kevés olyan helyzet van, amikor kifizetődik a használata – különösen a magyar nyelvű tartalmakat tekintve. Ugyanakkor néhány adatot, korlátozottan, ingyenesen is el lehet érni. Csak írj be egy keresési kifejezést, és megmutatja, hogy ezzel kapcsolatban mi volt a legtöbb megosztást elért tartalom.

Ezzel egyrészt megnézheted, hogy kikkel versenyzel a közösségi médiában, másrészt arról is képet kaphatsz, hogy egy bizonyos kulcsszóra milyen témák érdeklik a közönséget.

Készíts marketing personákat!

A personák használata egy teljesen bevett gyakorlat a marketingben és a webdesignban. Personák használata nélkül gyakorlatilag elképzelhetetlen a tartalomgyártás vagy a social media marketing. A personák abban is segítenek, hogy elárulják: milyen tartalmakat érdemes készíteni és megosztani.

A persona a közönséged kulcsfontosságú szegmenseinek a vázlata. Közösségi média marketing szempontból azért van rájuk szükséged, mert megmutathatják, milyen tartalom kell a közönségednek. Personák nélkül csak találgatsz, és olyan tartalmakat fogsz készíteni, melyekről a legtöbbet tudsz, nem pedig olyat, amire a közönséged vágyik.

Ugyanakkor personákat készíteni nem találomra kell, nem tippelgetve. Kutatásra van szükség hozzá, ami idő és pénz, de utána megkönnyítik és hatékonyabbá teszik a munkát. Personák készítésére egyébként a közösségi médiát is felhasználhatod. Erről és a parsona-készítésről hamarosan egy külön bejegyzésben fogok írni.

Kövesd a trendeket!

Végül az is nagy segítség lehet, ha figyelemmel kíséred a közösségi média trendeket. Ezzel kapsz egy általános képet arról, hogy milyen típusú tartalmak felkapottak mostanában a social media oldalakon. Sokat ugyan nem segít abban, hogy megtudd, speciálisan mi kell a közönségednek, ennek ellenére hasznos.

Például tudjuk, hogy egyre népszerűbb a videó. Most már jó ideje látható, hogy a videók váltják ki a legnagyobb aktivitást az emberekből. Egyre többen próbálkoznak éppen ezért a készítésükkel, és ha a Te témádhoz is illik ez a tartalmi forma, akkor lehet, hogy Neked is foglalkoznod kellene vele. Ezt akkor fogod megtudni, ha kipróbálod, hogy milyen hatékonysággal működnek Nálad. A probléma csak annyi vele, hogy egy videó elkészítése komolyabb anyagi ráfordításokat, és speciális szakértelmet igényel.