Analitika

Mit árul el a weboldalad teljesítményéről a Google Analytics?

Mit tegyél, amikor pár lépésben, néhány perc alatt meg szeretnéd állapítani, hogy milyen értékű egy-egy bejegyzésed, aloldalad, és milyen hatást váltott ki a célközönségedből? A választ a Google Analytics adja meg.

Ha a weboldalad teljesítményére vagy kíváncsi, akkor az első eszköz, melyhez érdemes nyúlni: a Google Analytics. Valószínűleg már Te is felfedezted, és időnként rápillantasz olyan mérőszámokra, mint a látogatóké, vagy hogy hány oldalt nyitottak meg, milyen a visszafordulási arány. Ugyanakkor a Google Analytics használata révén mélyebbre is áshatsz. Ha pedig tudod, mit olvasol ki az adatokból, akkor azonnal léphetsz is a megoldás irányába.

Hogyan segít a döntésekben a Google Analytics?

A Google Analytics tehát egy rendkívül hasznos döntés-előkészítő eszköz lehet. Megmutatja ugyanis a weboldalad tartalmairól, hogy mi az, ami működik, mi az, ami nem. A jelentéseknek négy kategóriája van, és mindegyik kulcsfontosságú a weboldalad teljesíményének értékelésnél.

  • Közösség-jelentések – melyekből megértheted, ki is a közönséged, milyen tartalmak érdeklik őket, hogyan reagálnak a tartalmaidra.
  • Ügyfélszerzési jelentések – megmutatják, hogy milyen kifejezéseket használnak a látogatóid, amikor felfedezik a tartalmad, és milyen forrásokból érkeznek.
  • Viselkedés-jelentés – mely jelzi, hogy miként viselkednek a felhasználóid, hogyan tudod javítani a felhasználói élményt, és hogyan tudod jobbá tenni a tartalmaid.
  • Konverziós jelentések – megmutatja, hogy a tartalmad segíti-e elérni az üzleti és marketing céljaidat, és hogy melyik tartalmad teljesít a legjobban ebben.

Milyen kérdésekre tudnak válaszolni a Google Analytics jelentései?

Hogyan teljesít a mobilos megjelenésed?

A mobil-áttekintésből kiderül, hogy hány látogató érkezett mobileszköz segítségével a weboldaladra. Ugyanakkor, ha az összehasonlításra kattintasz, akkor láthatod azt is, hogy mennyivel teljesít gyengébben a mobil oldalad a visszafordulási arányt, a meglátogatott oldalak számát és a weboldalon eltöltött időt tekintve.

Mobil és desktop teljesítmény összehasonlítása a Google Analyticsben

Mindezt a “Közönség” menüpontot lenyitva a “Mobil” és “Áttekintés” menüpontban találod. Az 1. számmal jelölt nyíl mutatja, hogy hol állítod be az adatot, amire kíváncsi vagy, a 2. nyíl pedig azt, hogy mire kattints, hogy megmutassa az összehasonlítást. És, hogy milyen következtetést vonhatsz le a számokból?

Például azt, hogy ha a mobilos visszafordulási arányod sokkal rosszabb, mint a desktopos, akkor érdemes foglalkozni a mobilos oldaladdal, mert ez általában valamilyen webdesign-hibára vezethető vissza. Sajnos ez gyakran előfordul, ugyanis mobilos oldalak kialakítása – ha technikailag nem is, de a felhasználói élményt és hatékonyságot tekintve – sok esetben még hagy kívánnivalót maga után.

Melyik közösségi média oldal hozza a legtöbb konverziót?

Ehhez az “Ügyfélszerzés”, “Minden forgalom”, “Csatornák” menüpontot kell megkeresned, majd a megjelenő táblázatban a Social linkre kattintani. Így láthatóvá válnak az egyes közösségi média csatornák. Az 1. nyílnál beállítható a cél, ami érdekel, míg a kettes nyíllal jelölt oszlopban látható a konverziós teljesítmény.

Közösségi oldalak teljesítményének összehasonlítása a Google Analytics-ben

A legjobb csatorna nyilván az lesz, ahol a legtöbb konverziót fogod látni. A céloknál a különböző konverziós célokat állíthatod be, melyeket korábban meghatároztál, és ezeknek az eredményeit láthatod itt. Jelen példa sajnos nem sokat mond ilyen szempontból.

A számok alapján arra vonatkozóan vonhatsz le következtetést, hogy melyik közösségi média oldalon kellene egy kicsit mást, máshogy kommunikálnod, hogy jobb konverziós arányt érj el.

Melyik blogbejegyzésed a legjobb?

Ehhez be kell navigálnod a “Viselkedés”, “Webhelytartalom”, “Összes oldal” menüpontba, ahol aztán megkeresed az “Összahsonlítás” opciót, amit a nyíl jelöl. Ha az alatta lévő mezőben az oldalon eltöltött átlagos időt állítod be, akkor láthatod, hogy melyik oldalad teljesít jobban vagy rosszabbul.

Oldalak teljesítményének összehasonlítása

A számok alapján fontos következtetéseket vonhatsz le, hiszen látható, hogy melyik az a téma, amelyik a legjobban megragadta a közönséged. Ezt érdemes tehát fejlesztened, vagy hasonló témában alkotnod. De azt is megteheted, hogy a gyengébben teljesítő bejegyzéseidet feljavítod, bővíted vagy akár törlöd.

Hogyan jutnak a látogatók a weboldaladra?

Ehhez a “Közönség” menüpontban a “Felhasználói folyamat” linkre kell kattintani. Ekkor egy szép, színes ábra jelenik meg. A zöld dobozok a weboldalakat jelzik. Ha valamelyikre – mondjuk a / jellel jelzett főoldal-dobozra rákattintasz, akkor három lehetőséged lesz: megnézheted az “ezen keresztül érkező forgalmat”, “felfedezheted” ott a forgalmat, illetve részleteket is megtudhatsz a csoportról.

A grafikonból láthatók a fő felhasználói útvonalak, de azt is megállapíthatod, hogy vajon a felhasználói viselkedés megfelel-e a Te elképzelésednek. Ha valami eltérést látsz az útban a szándékaidhoz képest, akkor meg kell könnyítened a felhasználóid számára, hogy eljussanak a megfelelő oldalra.

Ha azt látod, hogy nagy a lemorzsolódás valamelyik oldalon, azaz nem lépnek tovább a látogatók, akkor lehet, hogy arra az oldalra nem a megfelelő közönség érkezik, de lehet, hogy egyértelműbbé kell tenned számukra a következő lépést. Ehhez el kell távolítanod a zavaró elemeket, linkeket, és csak azt megtartani az oldalon, amerre szeretnéd, ha haladnának. De az is egy megoldás, ha változtatsz a navigáción, vagy a CTA-n.

Amit ne felejts el, a teljesítményadataid elemzése nem egyszeri feladat. A rendszeres Google Analytics használat segít abban, hogy meggyőződj arról: jó irányba tart az online marketing tevékenységed.

Hogyan szerezhetünk valóban pontos adatokat a Google Analyticsből?

A Google Analyticsben alapvetően két dologgal kell megküzdeni, ha valós adatokat szeretnénk kapni: az egyik a belső forgalom, a másik pedig az úgynevezett referral spam.

Mi az a refferal spam? És miért probléma?

Utóbbi néhány éve még óriási problémát jelentett, különösen a kisebb weboldalak számára, melyeknél teljesen eltorzította az adatokat. Ma is találkozhatsz persze vele, ha nem a megfelelő beállításokat használod az Analyticsben. És miközben azt látod, hogy nő a forgalmad, valójában nem nő, csak egyre nagyobb lesz a referral spam aránya. Érdemes tehát odafigyelni rá.

De mi is pontosan a referral spam? Egy olyan hamis vagy “szellem” forgalom, mely hivatkozó linkként jelenik weboldalakról. Ezek egy része ugyan valós, nagyobb része viszont nem az. A refferal spamet használók célja az, hogy kattintásokat szerezzenek az Analytics-jelentésekben megjelenő linkekre azoktól a weboldaltulajdonosoktól, akik kíváncsiak arra, hogy vajon “mi ez az ismeretlen oldal, ahonnan kattintást kaptunk”?

Szerencsére a Google mára már tudja kezelni a refferal spamet, így könnyű eltávolítani az Analytics-jelentésekből. Automatikusan azonban ez nem történik meg, tehát az alapbeállítás nem tartalmazza, ezért is kell figyelni a megfelelő szűrő bekapcsolására.

Belső forgalom

A másik nagy probléma a belső forgalom, vagyis az a forgalom, ami cégen belül keletkezik. Vagyis, hogy Te vagy a munkatársak kattintanak a weboldalra, szintén forgalomként jelenik meg az adatokban, adott esetben akár nagymértékben eltorzítva azokat. A mérték annak a függvénye, hogy mennyi a belső és mennyi a külső kattintás aránya. Ha kicsi a cég, de nagy a forgalom, akkor nem számottevő, de az ellenkező felállás is lehetséges.

A megoldás egy szűrt nézetnek a létrehozása, amelynél kiszűrjük mind a referral spam, mind a belső forgalom torzítását.

De hogyan történik a beállítás?

1. Új nézet létrehozása

Érdemes a folyamatot egy új nézet létrehozásával kezdeni, amelyben aztán a szűrt adatok szerepelnek. Ez tulajdonképpen az adatok duplikációját jelenti, azonban a tisztánlátás érdekében olykor szükség lehet rá, hogy a nyers adatokat is ismerjük. Amikor belépsz az Analyticsbe, akkor egyből látod a különféle nézeteket, amelyeket beállítottál.

A beállítás úgy történik, hogy első lépésként belépünk az adminisztrációs felületre, majd a “Nézet” oszlopban létrehozhatunk egy új nézetet. A felbukkanó felületen meg kell adni egy nevet és az időzónát, majd elmenteni. Azt érdemes tudni, hogy az új nézet nem fogja a korábbi adatokat tartalmazni, csak azokat, melyeket a nézet létrehozása után kap.

Szűrt nézet beállítása az Analyticsben

Érdemes ezután megváltoztatni az eredeti nézetednek a nevét is. Ha visszatérsz az adminisztrációs felületre, akkor a nézet oszlopban már két nézetet fogsz találni a legördülő listában. Az eredeti nézetre kattintva megadhatsz egy másik nevet, mondjuk “nyers adatok”. Az a lényeg, hogy be tudd azonosítani.

2. A botok szűrésének bekapcsolása

A botok szűrésével kizárod a referral spamet a szűrt nézetből. Ehhez lépj vissza az adminisztrációs felületre, ha kiléptél volna, majd válaszd a “Szűrt nézet” nézetet. A “Nézetbeállítások” menüpontra kattintva eljutsz a beállításokhoz. Ennek legörgetsz majdnem az aljára, ahol látod a “Robotok szűrése” részt. Kipipálod az “Ismert robotok és webbejárók összes lekérésének kizárása” melletti négyzetet, majd mentesz. Ezzel, ha nem is 100 százalékosan, de viszonylag referral spam mentes adatokat kapsz.

3. A belső forgalom kiszűrése

Ezután következik azon forgalom kiszűrése, melyért Te vagy a munkatársaid a felelősek, vagy bárki, aki rendszeresen látogatja az oldalad, de nem a vevőd. Ehhez először nézd meg, hogy mi az IP-címed. Csak írd be a Google keresőbe, és valamelyik találatra kattintva megkapod a választ. Ha megvan az IP-cím, akkor másold ki és térj vissza az Analyticsbe, az adminisztrációs felületre.

Ugyanabban a “Nézet” oszlopban, ahol az előbb jártál, látsz egy “Szűrők” elnevezésű menüpontot. Ha erre rákattintasz, akkor eljutsz a szűrők oldalára. A “Szűrő hozzáadása” gomba kattintva eljutsz a beállításokhoz. Itt adsz egy nevet a szűrőnek, majd meggyőződsz arról, hogy az “Előre megadva” gomb van kiválasztva. Itt válaszd a “Kizárás” lehetőséget az első oszlopban, majd a másodikban az “IP-címekről érkező forgalom” opciót.  Majd a harmadikban az “amelyek megegyeznek a következővel” lehetőséget. Végül pedig be kell illeszteni a kimásolt IP-címet, majd menteni.

Ami gondot jelenthet, hogy elég sok IP-cím dinamikus, ami azt jelenti, hogy időnként változnak. Ezáltal pedig a szűrés is pontatlanná válhat, még akkor is, ha mindig figyeled a változását. Mindenesetre követni kell, hogy minél megbízhatóbbak legyenek az adataid.

4. Jegyezd fel a változtatást

A Google Anylticsben egy olyan lehetőség is elérhető, hogy bejegyezheted a változás időpontját a grafikonjaidba. Egy feljegyzés létrehozása úgy történik, hogy rákattintasz a grafikon alatti kis nyílra középen, majd az “+ Új időjelzés létrehozása” gombra. Itt megadod a dátumot és a leírást, ami így megjelenik a grafikon alatt. Ezután, ha ránézel az Analytics-adatokra, mindig látni fogod a kis jelzést, melyre ha rákattintasz, akkor olvashatóvá válik a bejegyzés.