Keresőoptimalizálás (SEO),  PPC - Adwords és Facebook-hirdetések

Mégis javítják a Google Ads hirdetések a helyezésed a találati oldalakon?

Ha valamennyire is járatos vagy a SEO-ban, akkor a kérdésre egyből van válaszod. Ez azonban lehet igen és lehet nem is. Sőt, akár az is, hogy igen is, meg nem is. Érdemes ezért egy kicsit jobban átgondolni a választ, mert a helyzet nem olyan egyszerű, mint elsőre látszik.

Nagyon régi kérdés a SEO-ban, hogy az Adwords – illetve most már Google Ads – hirdetések javítják-e a helyezést bizonyos keresési kifejezésekre az organikus találatok között. Akadnak, akik úgy vélik, hogy a Google ad egy kis segítséget a hirdetőinek, ő maga azonban cáfolja ezt.

A célcsoport: a felhasználók, nem a hirdetők

Hogy mi lehet ennek az oka? Az, hogy a találati oldalak a felhasználóknak szólnak. Ezért a Google itt őket igyekszik maximálisan kielégíteni, azaz a legkiválóbb felhasználói élmény nyújtani számukra. Ebbe pedig nem fér bele egy torz találati oldal, ahol olyan weboldalak sorakoznak, melyek nem nyújtanak választ a felhasználók kérdéseire. Ha ugyanis ilyenek lenne a Google találati oldali, akkor az emberek keresnének maguknak egy olyan keresőt, mely jobban használható találati oldalakat kínál.

Tehát, ugyan a hirdetők fizetnek a Google-nak a keresőhirdetések megjelenítéséért, azonban magát a terméket – a Google legfőbb termékét – a kereső személyek használják, ők a célcsoport, nekik kell megfelelnie. Nélkülük – vagyis, ha nincs ügyfél – bezárhatja a boltot.

Az ok: az emberi viselkedés és az átkattintási arány

Ennek ellenére mégis igaz lehet az az állítás, hogy a Google rendszerében történő hirdetések mégis csak javítják egy weboldal helyezését az organikus találatok között is. Ez azonban nem a Google vagy az Adwords miatt van. Az ok az emberi viselkedésben keresendő.

Az emberek viselkedése ugyanis hatással van a helyezésekre. És amint valaki elkezd hirdetni a Google Adsben, az emberek egy kicsit másként fognak reagálni az organikus megjelenésére is. Még akkor is, ha egy találati oldalon már meg sem jelenik a hirdetés. A magyarázatot az átkattintási arány adja meg.

Kezdjük ott, hogy ha egy találati oldalon a 4. helyen állsz, akkor átlagosan 5,5 százalékos átkattintási arányra számíthatsz. Ha a 3. helyen jelensz meg, akkor az átkattintási arányod már 8 százalék. Tehát, ha van a keresőkifejezésedre ezer érdeklődés egy hónapban, akkor a 4. helyen 55 kattintást fogsz kapni, míg a 3. helyen már 80-at. Ez 45 százalékos különbség. Ami persze csak egy átlag, de rámutat a lényegre: a helyezést illetően még egy kis javulás is elég jelentős forgalomnövekedést eredményez bármely oldal esetében.

Azt, hogy milyen pozícióban jelenik meg valamely oldalad egy-egy keresőkifejezésre, számtalan tényező befolyásolja. Ezek közé tartozik az átkattintási arány is, azaz, hogy a felhasználók milyen arányba kattintanak az URL-edre. A keresőhirdetések pedig éppen azt befolyásolják, hogy egy organikus találat hány kattintást kap. Ilyen – indirekt – módon tehát javítják az oldal helyezését.

De miért?

A kérdés itt már csak az, hogy miért is befolyásolnák a keresőhirdetések az átkattintási arányt az organikus találatoknál? Azért, mert ha látsz egy hirdetést, akkor a meghirdetett cég, termék, szolgáltatás ismerőssé válik, még akkor is, ha egyből nem kattintasz rá sem a hirdetésre, sem az organikus találatra. Viszont, amikor legközelebb találkozol a céggel, termékkel, szolgáltatással egy keresésnél, nagyobb valószínűséggel fogsz rákattintani – akár a hirdetésre, akár az organikus találatra -, mint egy olyan oldalra, melyről még soha nem hallottál. 

Ez tehát az oka annak, hogy indirekt módon a Google-hirdetések javítják a helyezésed az organikus találati oldalakon. Ez pedig arra van hatással, hogy milyen forgalom érkezik a weboldaladra a keresőből.

Ezzel tehát máris kaptál egy SEO-tényezőt, mellyel befolyásolhatod az organikus találati oldalakon a megjelenésed. Nem kell hozzá linkeket szerezni, új tartalmakat készíteni, nem kell a technikai SEO-ba beleásni magad. Mindössze át kel gondolnod, hogy milyen meta címsora és meta leírása legyen az oldalaidnak.

Ezeket a szövegrészeket egyébként érdemes úgy kezelni, mintha hirdetési szövegek lennének, és arra törekedni, hogy minél több kattintást hozzanak. Természetesen a kulcsszavakra azért figyelned kell, de a meta leírást úgy kell megfogalmaznod, mint egy call to actiont: a maximális hatásra, a kattintás kiváltására törekedve. A lényeg, hogy ezekre a szövegekre is elsősorban hirdetési felületként gondolj, csak itt egy kicsit nagyobb tered van, mint a Google Adsben.