PPC - Adwords és Facebook-hirdetések

Adwords marketing: szüksége van rá a cégednek?

Sokak számára az Adwords-marketing, vagyis a Google kereső- és display hirdetései hozzák a bevételeik nagy részét, évek óta hatékonyan működnek. Ugyanakkor vannak jó páran, akik megégették vele magukat, és csak a pénzt vitte el, ügyfeleket nem hozott. De vajon ez a rossz kampány-tervezésnek és kivitelezésnek az eredménye, vagy vannak olyan cégek, amelyeknek nem való az Adwords?

Sokan úgy tekintenek az Adwords marketingre, mint egy félkarú rablóra: bedobod a pénzt, de nem tudod, hogy mi jön ki. Pedig a valóságban az Adwords azért kiszámíthatóbban működik. Persze, mielőtt megbízol valakit a kampányaid elkészítésével, tudni szeretnéd, hogy a Te esetedben mi a helyzet. Kapásból azt lehet válaszolni, hogy a Google hirdetési rendszere nyilván megéri, hiszen sokan használják a Google-t, és szinte bármilyen közönség megcélozható vele. A helyzet azonban nem ennyire egyszerű.

De kezdjük ott, hogy

Mi is az az Adwords marketing, és hogyan működik?

A Google Adwords több hálózatból tevődik össze, ahol a hirdetők fizetnek azért, hogy megjelenjenek a hirdetéseik bizonyos felületeken. Ezen felületek közé tartoznak a Google találati oldalai, a YouTube, a Gmail, vagy a partner weboldalak a display hálózatok esetében.

A legnépszerűbb része a keresőhálózat, azaz a találati oldalakon történő megjelenés. Itt minden egyes, hirdetésedre történő kattintás után fizetned kell. Akkor is, ha nem rendel vagy vásárol tőled semmit az a felhasználó, aki rákattintott a hirdetésedre.

Ilyenkor beszélünk a hirdetéseknél kattintásonkénti költségről, vagyis CPC-ről (cost per click), ami annak átlaga, hogy mennyit fizetsz a kattintásokért. Ennek értékét rendkívül sok tényező befolyásolja, a kampányod minőségétől az iparágon keresztül az adott keresőkifejezésig.

A költséget alapvetően az ajánlatok mértéke határozza meg. Ezeknél az ajánlatoknál beállítunk felső limiteket, vagyis meghatározzuk, hogy mennyit vagyunk hajlandóak fizetni egy kattintásért. Optimális esetben olyan maximumot állítunk be, ami még biztosítja a megtérülést.

Természetesen a költséget a hirdetés minősége is befolyásolja, illetve meghatározza azt is, hogy hol jelenik meg a hirdetésed. Ez az úgynevezett “hirdetési rangsor“, melyet többek között az előbb említett tényezők is befolyásolnak, így az ajánlat összege vagy a minőségi mutató. Alapvetően tehát kijelenthető, hogy minél nagyobb az ajánlat és minél jobb a minőségi mutató, annál előrébb kerül a hirdetés a találati oldalakon.

Kérdésként merülhet fel az is, hogy mire használható igazából az Adwords? A cég ismertségének javítására? Eladásrokra? Lead-generálásra? Általában azt mondhatjuk, hogy leginkább értékesítésre és leadek szerzésére lehet jól használni.

Megéri-e Neked az Adwordsben hirdetni?

Ehhez egy-két dolgot meg kell vizsgálni.

1. Mekkora a marketing költségkereted?

A legnagyobb akadályt természetesen mindenki számára a pénz jelenti. Megengedheted-e magadnak? Vagy csak elszórod a nehezen összehozott bevételt az Adwords marketinggel? Általában az emberek nem szeretnek kockáztatni, és inkább arra törekszenek, hogy elkerüljék a veszteséget.

Mielőtt azonban elvetnéd a Adwords-hirdetéseket érdemes átgondolnod azt, hogy mennyit vagy hajlandó fizetni egy konverzióért (azaz mennyit ér meg neked egy eladás). Majd az Adwords kulcsszótervezőjével megnézni, hogy milyen CPC-kkel számolhatsz bizonyos kulcsszavakra. A kettő összevetésével látható, hogy hány kattintásra lenne szükség egy konverzióhoz, és így az milyen konverziós arányt feltételez.

Az persze a kampányod minőségétől, az Adwords hirdetésed szövegétől, a landing oldaladtól és sok egyéb tényezőtől függ, hogy végül milyen lesz a konverziós arányod. Az viszont kiderülhet, hogy irreálisak-e a várakozásaid, vagy sem.

Azt sem szabad azonban kihagyni a számításból, hogy vajon a terméked, szolgáltatásod könnyen eladható azokon a csatornákon, ahol az Adwords-hirdetések megjelennek? Lehet, hogy más helyen kellene megjelenned, akár a Facebook, akár más felületeken. Ha például a terméked erősen a vizuális megjelenésre épít, akkor nem optimális számára az Adwords, hanem PPC-n belül maradva érdemesebb inkább Facebookkal vagy az Instagrammal próbálkozni.

2. Milyen keresési mennyiségeket mutat a kulcsszókutatás?

Egy Adwords kampány elindítása meglehetősen időigényes tud lenni, ha kellő gondossággal állnak neki, és akkor még a folyamatos optimalizálási tevékenységről nem is beszéltünk. Az idő pedig pénz. Emiatt is érdemes alaposan átgondolni, hogy megéri-e Neked az Adwordsben hirdetni.

Ehhez érdemes az előbb említett költség-elemzés mellett egy kulcsszókutatást is elvégezni. Ebből ugyanis kiderül, hogy hány ember keres rá a termékedre vagy szolgáltatásodra. Ha például mindössze 15 ember fog kattintani a kulcsszavadra, akkor nem biztos, hogy megéri az erőfeszítést a hirdetés (kivéve persze, ha mind vásárol, és nagy a profit a terméken).

A keresési mennyiségeket az Adwords beépített kulcszótervezőjével is meg lehet vizsgálni. Ez persze csak egy becslés az átlagról, nem lesz feltétlenül igaz pont a Te kampányodra. Hozhat jobb vagy rosszabb számokat, a kampánytól függően. Mindenesetre, ha sokan keresnek rá egy kulcsszóra, az annyiból jót jelent, hogy vannak potenciális érdeklődők a termék vagy szolgáltatás iránt.

3. Hogy áll a konkurencia?

A versenytársak vizsgálata révén megállapíthatod, hogy egy adott kulcsszóra hirdetnek-e. Ha igen, akkor abból arra lehet következtetni, hogy működik az adott kulcsszó. Ilyenkor tanácsos lépni, hogy legyen egy újabb versenytársuk, aki szintén megszerez néhány megrendelést. Ehhez mindössze annyit kell tenni, hogy beírjuk a kiválasztott keresési kifejezéseket a Google-be, és megnézzük, hogy felbukkan-e rájuk hirdetés.

Ha találsz hirdetést, akkor például a SpyFu használatával (de más hasonló eszközöket is találsz a weben) további információkat lehet nyerni a versenytársakról. Ehhez a felületen meg kell adni a weboldaluk címét, és máris néhány új információval lehetsz gazdagabb a hirdetési tevékenységükkel kapcsolatban. Alapvetően persze azzal, hogy milyen kulcsszavakra hirdetnek, mekkora költségkeretet használnak. Ebből ugyanis látszik, hogy mekkora összeget kicsengetve veheted fel velük a versenyt.

4. Vágj bele, tesztelj!

Az Adwords hirdetésekben az a jó, hogy nem kell óriási költségvetéssel belekezdeni, lehet kisebb összegekkel tesztelni, hogy mi működik, és mi az, ami nem. Tehát, ha csak néhány ezer forintot szánsz rá egy hónapban, akkor is sok minden kiderülhet, és sokkal magabiztosabban emelheted a költségkeretet, olyan megoldásokat használva, melyek számodra megfelelő bevételt generálnak.

Indíts különféle kampányokat, különféle beállításokkal, szövegekkel, célzásokkal, ajánlatkorrekciókkal. Használd ki az eltérő megjelenéseket, a displayt, a remarketinget, a dinamikus, az automatikus és az intelligens megoldásokat. Ezek a tesztek még viszonylag alacsony összeg felhasználásával is képesek megmutatni, hogy működik-e számodra az Adwords, vagy sem.

Ha nem működik, akkor persze az is felmerülhet, hogy nem az Adwords-szel van a baj, hanem a kampányaiddal vagy a landing oldaladdal. De ez már egy másik probléma.